はじめに



 文政12年 (1829) に十日町を訪れた織物職人宮本茂十郎は、最新の高機 (たかばた) による絹縮の織り方をこの地に伝えたとされている。
彼は京都西陣の生まれで、上州桐生にも滞在したことがある織物先進地域の出身だった。この織り機を使った絹織物は、その後十日町地方の主要産業として根付いてゆくことになる。
 当時、織機やその技術を応用したカラクリ仕掛けは、現在でいうところのハイテク技術だった。
経済の発展に伴い繊維需要は急増していた。各産地では技術と生産力の向上への関心が高まっていたが、最新式の機械の操作や調整には一定以上の専門知識が必要であった。
すでに寺子屋や私塾などが普及しており、庶民にも基本的な知識や学力が備わっていた。それらの技術を習得し、使用する素地はできていた。
やがてそうした人々のもとへ、最先端の知識と専門技術を携えて旅する者が現れるようになる。
安堀某なる一人の渡り職人がこの地方へやって来たのは、宮本茂十郎が十日町に滞在していた頃と前後していたらしい。


  安堀雄文 (あんぼり ゆうぶん) は上野国伊勢崎藩 (現在の群馬県伊勢崎市) の出身。安堀は伊勢崎の地名、雄文は号だと思われる。織物職人の家の生まれだということ以外、詳しいことはよく分かっていない。織物や織機に関する専門的 な技術を持ち、各地を渡り歩いていたようだ。
職人としての生活の一方で、彼は独自の考え方による発明品を考案していた。

現在それらは失われ、現物を確認することはできないが、「上州道具圖彙類」「越後國工人話雑纂」といった書物の中に、いくつかの断片的な資料が残されている。ある部分には、現在でいう二進法的な原理と類似した機構を、彼が試みていたように読み取れる記述がある。
発明品が何のために考案され、二進法的な考え方をどこで知ったのかは、やはりよく分からない。ただ、この地方の技術的な状況から推測することはできる。
 越後から上州にかけての地方には、かつて門扉カラクリと呼ばれるカラクリ仕掛けが存在した。門や扉の開閉の組み合わせで人や物の流れを制御するカラクリ だったが、この機構は現在の目でみると、基本的な論理回路に近い挙動を示していた。織機の仕組みに通じた技術者でもあった雄文は、おそらくこのカラクリを 知っていたのだろう。
導入され始めたばかりの最新式織機に、この地で触れた可能性があることにも注目される。
機織りの柄は、経糸と緯糸が表れるか隠れるかによってすべて表現される。ここから二進法的な発想を得たとも推測することできる。


 明治以降日本は急速に近代化を進めることができた。織物産業は経済的な成長の牽引力であった。
それは、意欲的な職人達による日々の工夫の積み重ねと、技術の蓄積が無ければ成し遂げられなかっただろう。
雄文の発明品も、そうした職人達のたゆみない努力の、一つのかたちだったのかもしれない。


Introduction


  Bunsei 12 (A.D.1829), when Mojuro Miyamoto the textile maker first visited Tokamachi he allegedly imparted Kinuchijimi weaving and new Takabata (weaving machine) to the locals.
Mojuro Miyamoto was born in Nishijin, Kyoto where the area which is advanced in textile that had once based in Jyoshu kiryu.
After his visit, the silk textile woven by this machine became major industry of Tokamachi and took its roots in the area.
  The gimmick device based on Takabata mechanism and its technology was a high technology in those days. Each textile production regions were expecting its growth of technology and productivity, as the market was rapidly growing following economy growth. But it was still hard to understand how to program and operate the newest device.
On the other hand, there were already temple schools and dame schools spread throughout the country. And the general public acquired basic knowledge and academic skills so that they were ready to use their new skills.   Soon or later, pilgrims with most advanced knowledge and expertise would have turned up in front of them.
It was around the same time when Mojuro Miyamoto stayed in Tokamachi and when Yubun Anbori first visited this area.


  He was from Kozukekoku Isesaki domain. Apart from he was from textile make family, there was no other detail on him. He had specialized knowledge on textile and machine, and was traveling around country.
Whereas he was a textile maker, he had developed inventions based on his own unique perspective. 
Unfortunately, these inventions were all vanished now and there is no way to confirm originals. Fragmentary data are only remained in the old book ‘Jyoshu-douguzu-irui’ ‘Echigokoku-koujinbanashi-zassan’.
It says he tried to create devices that process something that is based on binary numbers.
No one knows what these inventions are for or how he came up with these ideas. However we can presume by understanding technological situation in this area.
There once had been gimmick device called Monpi-karakuri in the area around Echigo to Jyoshu. It seems as if it behaves like a basic logic circuit, which regulates circulation of passenger, which are controlled by the door that’s open and close. For Yubun who is extremely knowledgeable in mechanism of weaving machine and also an engineer himself, he probably knew this gimmick.
Also, it was noted that he first made contact with the newly introduced weaving machine in this area. Moreover, it was presumed that he was inspired by expression of the textile pattern woven by machine, which can control whether vertical shred or horizontal shred would appear on surface.


  After Meiji era, Japan has been rapidly modernized. Textile was the major lead industry for the growth. This could not have been achieved without highly motivated craftsman with long succession of ingenious contrivance and accumulation of technology.
 Yubun’s invention must have been one of these craftsman’s assiduous efforts.